A3) BITVA
V tomto článku popíšu systémy bitev a veškeré informace, které mohou pomoci tyto bitvy korigovat.
Bitvy jsou podstatným prvkem v OGame - představují hlavní způsob, jak hráč získává zdroje, dominuje nad ostatními hráči a získává svou pověst.
Boj pomáhá růstu impéria nebo obraně planet.
Každá bitva má dopad na strategii a ekonomiku.
- Standardní útok: Klasický útok jednoho hráče na planetu nebo měsíc bez podpory ostatních.
- Obrana: Soubor jednotek a obrany, které jsou přítomny na planetě nebo měsíci - brání proti příchozímu útoku.
- APP Útok: Spojený útok více hráčů z jedné aliance.
- APP Obrana: Spojená obrana, kdy hráči posílají své jednotky k obraně planet nebo měsíců jiného hráče.
Motivy útoků mohou být různé...
Farmení: Útoky (většinou na neaktivní hráče) motivované snadným ziskem surovin.
- Moje farmící taktika je špehovat všechny planety neaktivních hráčů, následný útok na ně jednou Špionážní sondou (pro zjištění kde je aktivní odpor - letky a obrana) a poté útoky pouze Malými transportéry na planety bez odporu - kde není žádný odpor, není třeba bitevních jednotek (stačí tam opakovaně útočit Malými transportéry).
Pomsta: Zničení jednotek a obrany hráče, který napadl vás (pokud máte dostatek sil k jeho zničení).
Válka: Pokud vedete válku proti jiné alianci, pak jsou třeba APP útoky důležité ke zničení hráčů.
Dominance: Útoky motivované k nadvládě - k získání převahy ve vesmíru.
Zisk surovin: Útoky za účelem získání surovin - především ke zničení armád hráčů a následné vytěžení jejich trosek za pomocí Recyklátorů.
Před bitvami je důležité špehování napadaných cílů.
Můžete díky nim zjistit kolik surovin se na planetě nachází, jaké množství jednotek a obranných struktur proti vám stojí a případně (pokud špehujete cíl těsně před bitvou), můžete se ujistit, že hráči na planetu nebo měsíc nedorazily jednotky k jejich obraně (například kdyby někdo na cíl poslal APP Obranu).
Během bitvy jsou také podstatné bitevní výzkumy.
Jsou to výzkumy Zbraňové systémy, Technologie štítů a Pancéřování.
Každá úroveň těchto výzkumů zvyšuje konkrétní atributy lodí a obrany o 10%.
(Zbraňové systémy zvyšují útočnou sílu, Technologie štítů zvyšuje sílu štítů a Pancéřování zvyšuje povrchovou integritu)
Délka letu pak závisí na vzdálenosti, rychlosti lodí a zvolené rychlosti letu (Např. 10% nebo 100%).
Útok lze odvolat do momentu, kdy dojde ke střetu.
Po zrušení letu se flotila otočí a putuje zpět na svou výchozí planetu - odkud byla poslána.
Deuterium se při odvolání letky nevrací (pokud nemáte technologii Mechanské formy života - GRAVITAČNÍ PRAK)
Každá bitva probíhá maximálně třemi koly (pokud jsou jednotky zničeny během prvního nebo druhého kola, pak bitva končí).
Pokud jednotky obdrží více poškození než je její síla štítů a povrchová integrita, pak je jednotka zničena.
Lodě, které přežijí útok, mají šanci přežít a účastnit se dalších kol.
Některé lodě mohou být jen poškozené, ale ne zničené.
Některé lodě mají schopnost ,,Rychlá střelba" proti určitým jednotkám.
Znamená to, že pokud loď zničí cíl, může okamžitě (ve stejném kole) vystřelit na další jednotku stejného typu.
Například Křižník má rychlou střelbu proti Lehkým stíhačům s šancí 83,34%.
To znamená, že pokud zničí první cíl Lehkého stíhače, pak může na 83,34% znovu vystřelit na další Lehký stíhač a to ve stejném tahu.
Takto může Křižník vystřelit až na 6 Lehkých stíhačů.
Pokud je loď poškozena (má zničený štít a částečně poškozenou strukturu), existuje šance 30%, že dojde k její destrukci na konci kola.
To přidává do hry riziko, že je silná flotila rozbita šancí pro štěstí.
Ztráty se počítají podle bodů a materiální ztráty.
Bodové ztráty se počítají podle hodnoty lodi (každých 1000 jednotek surovin mají hodnotu 1 bodu).
Materiální ztráty pak jako součet ztracených surovin za všechny jednotky a obranu (výsledek bitvy ukazuje kolik surovin bylo zničeno).
Jsou celkem tři možné výsledky bitev.
Vítězství, remíza a prohra.
Vítězství znamená, že hráč způsobil vyšší ztráty na materiálu.
Remíza znamená, že jsou materiální ztráty přibližně stejné na obou stranách a nedošlo ke kompletnímu zničení obou letek a obrany (když přežijí jednotky na obou stranách).
Prohraje hráč, který způsobil menší ztráty.
Po každé bitvě vzniká u planety pole trosek.
K jejich těžbě jsou potřeba Recyklátory - ty jsou jediné schopné tyto trosky vytěžit (zrecyklovat).
Jejich použití spočívá v načasování těžby (příletu Recyklátorů k poli trosek) pár vteřin po bitvě - obvykle se těžba Recyklátory načasuje 2-3 vteřiny po dopadu útoku.
Ve hře existuje zneužitelná taktika zvaná ,,SELF-BASH".
Je to zakázaná taktika, při které hráč úmyslně útočí sám na sebe s cílem vytvořit pole trosek a pak je vytěžit (pole trosek obsahuje více surovin, než při rozebrání jednotek u Obchodníka se šrotem).
Tato taktika je však v OGame nelegální a trestá se BANem!
V bitvě hraje úlohu také pasivní obrana.
Tato obrana je aktivní i když hráč aktivně nehraje.
Navíc pokud není obrana odstřelována Meziplanetárními raketami, má šanci 70%, že se zničená obrana sama opraví.
Nevýhodou je, že obrana není mobilní (nemůže být přemístěna) a její náklady jsou vyšší bez možnosti získání bodů za útok.
Výpočet obranné síly znamená součet útočné síly všech obranných jednotek, štítů a struktury (včetně bonusů z armádních výzkumů - Zbraňové systémy, Technologie štítů a Pancéřování).
Velmi podstatné je ale i pořadí útoků, protože některé lodě s Rychlou střelbou mohou zničit více obranných systémů velmi rychle a efektivně.
Na obranu má vliv také důstojník Admirál (kterého lze najmout za Temnou hmotu).
V bitvách je použitelná taky pokročilá technika boje APP Útok a APP Obrana.
Jedná se o společný útok několika hráčů, či společná obrana.
Při APP Útoku se spojí vyslané armády do jedné útočné vlny - je podstatné načasování doletu flotily.
Při APP Obrany jsou hráči vyslány letky, které pak ,,sedí" na planetě nebo měsíci a ve chvíli doletu útočící letky pak bojují společně při obraně.
Ve hře lze uplatnit také útoku ,,TIME-BACK" nebo taktiky ,,BAIT" (návnada).
Při TIME-BACK útoku se používá měsíční stavba Senzor Falangy, kterou zjistíte čas návratu nepřátelské letky a naplánuteje váš útok na ní tak, aby váš útok dorazil třeba 2 vteřiny po nepřátelském návratu.
BAIT (návnada) je pokročilá taktika, kdy hráč nechá planetu prázdnou, či na ní nechá slabou letku - aby nalákal nepřítele k útoku.
Pokud se pak hráč rozhodne na tento cíl zaútočit, obránce přesune na cílovou planetu svou letku (nebo se domluví s ostatními na APP Obraně).
Pokud útočník svůj útok neodvolá, rozbije se o bránící armádu.
Hodnocení bitvy se počítá podle získaných bodů za zničené jednotky.
Body se počítají podle hodnoty zničených jednotek letky a obrany - 1000 jednotek surovin znamená 1 bod.
V žebříčku mají význam následující hodnoty.
- Útok: Celkové útočné skóre všech jednotek.
- Obrana: Jednotky, které úspěšně ubrání cíl.
- Zničení: Celkové množství zničených jednotek.
- Ztráty: Negativní statistika, znázorňující kolik hráč ztratil jednotek.
Hráči často také sdílejí výsledky velkých bitev na fórech, na Discordu nebo na sociálních sítích.
Tyto výsledky slouží jako ukázka síly, taktiky nebo pro zábavu jiných hráčů.
V některých komunitách se vedou žebříčky ,,bitvy týdne" apod.
Velmi podstatné jsou ve hře Simulátory bitev.
Jejich výsledky nemusí být stejné jako výsledky reálných bitev, ale mohou hráči pomoci zjistit, zda (a jakou) má jeho flotila šanci na vítězství.
Do simulátoru se zadávají určité hodnoty.
- Počet a typ lodí nebo obrany.
- Úrovně výzkumů (Zbraňové systémy, Technologie štítů a Pancéřování).
- Úrovně bonusů z technologií forem života.
- Aktivní Důstojníci.
- Přítomnost měsíce a jednotek vyslaných pro APP Obranu.