B3) SUROVINY
Zde jsou popsány suroviny hry.
Ve hře jsou základní 3 suroviny, dále jedna prémiová a také surovina Jídlo.
ZÁKLADNÍ TŘI KOMODITY
Jako první základní surovina je Kov. Jeho obchodní hodnota je nejnižší, takže je jeho množství a těžba největší.
Jeho zisk je nejsnazší.
Na planetách 6-10 jsou pro produkci kovu stanovené bonusy.
Druhá surovina jsou Krystaly. Jejich obchodní hodnota je vyšší než u Kovu, ale nižší než u Deuteria.
Jeho potřeba pro pokrok je však vysoká, takže je dobré mít velký příjem.
Na planetách 1-3 jsou pro produkci krystalu stanovené bonusy.
Třetí surovina je Deuterium. Jeho hodnota je nejvyšší a jeho syntéza probíhá v malém množství.
Deuterium se těží z vody, takže je ho nejvíce na planetách s nejnižšími teplotami.
Na planetách blíže hvězdám je sucho (sice tam Solární satelity vyrobí dost energie, ale syntéza deuteria je na nich minimální) a na planetách dále od hvězdy je zima (Solární satelity tam nevyprodukují takřka nic - v porovnání např. s planetou 1, ale Syntetizér deuteria na nich vyprodukují obrovské množství).
Pokud tedy chcete planetu, zaměřenou na těžbu deuteria, doporučuji kolonizovat planety na pozicích 15.
Ty jsou sice nejmenší, ale výnos Deuteria je na nich opravdu znatelný.
Deuterium slouží také jako pohonná hmota pro veškeré jednotky, které mají schopnost se pohybovat - tím jsou myšleny všechny lodě. Pokud nemáte Deuterium, nemůžete odeslat žádnou jednotku do jakékoliv destinace (a to ani na měsíc nebo pole trosek).
!!! POZOR !!!
Deuterium má nejvyšší obchodní hodnotu a je ho třeba mít velké zásoby pokud hrajete strategii nájezdníka - s obrovským počtem v armádě budete mít obrovskou spotřebu.
Dejte si však pozor na hodnotu krystalů.
Pokud hrajete strategii želva a spoléháte se především na vlastní zdroje, pak budete mít krystalů velký nedostatek!
TABULKA KURZŮ HODNOTY SUROVIN
SUROVINA | KOV | KRYSTALY | DEUTERIUM |
KOV | 1.00 | 0.67 | 0.40 |
KRYSTALY | 1.50 | 1.00 | 0.60 |
DEUTERIUM | 2.50 | 1.67 | 1.00 |
TIP: Na pozici 15 nemá cenu napájet doly Solárními satelity. Jejich výkon je nízký a nestojí za to - nejspíš vám ty satelity někdo brzo rozbije a zrecykluje.
Na této pozici vyjde nejvýhodněji FÚZNÍ REAKTOR - za malou cenu deuteria vyprodukuje mnoho energie (množství závisí také na úrovni Energetické technologie).
ENERGIE
Nepřesunutelnou surovinou je pak Energie. Energie je potřebná pro napájení dolů, syntetizérů, pro stavbu budovy TERRAFORMER nebo pro stavby Forem Života.
Jestliže máte hodnotu energie v plusu, pak je váš faktor produkce 100%. Pokud je hodnota energie v mínusu, pak se faktor produkce snižuje (podle % chybějící energie se sníží % faktoru produkce).
Energii produkuje Solární elektrárna, Fúzní reaktor nebo Solární satelit.
Solární elektrárna vyprodukuje dobré množství, ale její pořizovací cena je vysoká.
Fúzní reaktor vyprodukuje větší množství energie, ale je třeba jej zásobovat Deuteriem - Syntetizéry k jeho zásobování vám zabírají stavební místo.
Avšak Fúzní reaktor zvyšuje svůj výkon i vylepšováním Energetické technologie.
Je možné tak získat ještě víc energie.
Solární satelity se oplatí pouze na planetách, na kterých jsou vyšší teploty - planety blíž hvězdě.
Například moje satelity na planetě na pozici 1 vyprodukují až 82 energie, zatímco satelity na planetě na pozici 15 pouze 4!
JÍDLO
Čtvrtá surovina je Jídlo. Jídlo je potřebné k přežití populace. Pokud je jídlo na hodnotě 0, začnou vám umírat lidé dokud se možnost nasycení populace nevyrovná. Jídlo se dá přesouvat mezi planetami, takže se jedná o komoditu.
TEMNÁ HMOTA
Ve hře existuje prémiová surovina Temná Hmota, která je nepřesunutelná a zajišťuje se především zakoupením za reálnou měnu.
Využívá se k nákupu předmětů, urychlování staveb, výroby a výzkumů a nebo i k doplacení chybějících surovin pro zahájení pokroku.
PRODUKCE
Produkce surovin je v základním přehledu znázorněna hodnotou vyprodukovanou za hodinu. V nastavení produkce pak naleznete hodnoty vyprodukované za den nebo za týden.
V nastavení produkce můžete měnit procentuální výkon jednotlivých produkčních prvků, kterým můžete ovlivnit faktor produkce.
V tomto nastavení také můžete vidět veškeré hodnoty nebo bonusy produkce a jednotlivé vlivy na produkci (předměty, Plasmová technologie, geolog, třída, apod.).
V přehledu produkce je nahoře tlačítko HRÁČSKÉ BONUSY FOREM ŽIVOTA. Zde naleznete úrovně a bonusy technologií jednotlivých forem života, ale i bonusy získané z výzkumů technologií forem života.
Úrovně forem života poskytují bonus technologiím forem života, které jsou na konkrétních planetách aktivní. Každá úroveň zvyšuje technologický bonus o 0,1%.
Pokud máte tedy na planetě aktivní formu života Mecha s úrovní 25, pak na všech planetách, kde máte aktivní formu života Mecha dostávají veškeré technologie forem života bonus 2,5%.
Produkci mohou zvyšovat také konkrétní stavby nebo technologie forem života.
Je však důležité, že stavby forem života ovlivňují produkci pouze na konkrétní planetě, ale technologie forem života ovlivňují produkci na všech planetách.
Pro udržení surovin je potřeba stavět sklady. Na planetě můžete mít jakékoliv množství surovin, avšak pokud je množství surovin v přehledu zapsáno červenou barvou, pak jsou sklady plné a zastaví se produkce konkrétní suroviny.
Logicky pokud není ve skladě místo, nemůžete do něj uložit další, vyprodukované suroviny.
Pokud máte zvolenou hráčskou třídu SBĚRATEL, pak máte možnost vyrábět nehybnou civilní jednotku CRAWLER.
Další bonus poskytuje také PLASMOVÁ TECHNOLOGIE.
Pro posílení produkce mohou sloužit i jisté předměty - ty lze získat v Obchodě, Dražbě, Import / Export a občas i v expedicích.