Brutal DOOM (PC Game)

Originální oživení staré, kultovní střílečky DOOM... toto je moje recenze na tuto pecku!

article preview

Že je DOOM 1 a 2 mrtvá záležitost? NIKOLIV!

Vznikla totiž výborná modifikace s názvem BRUTAL DOOM.

Tato modifikace poskytuje hráči nové možnosti hraní. Od hratelnosti, přes spoustu nových obtížností až po addony, které si můžete stáhnout zdarma na stránce ZDE

Jako první stojí za zmínku, že se v tomto modu uchytilo standardní ovládání WSAD a používání myši. Dále byla přidána možnost skákat nebo házet kotouly při uhýbání útokům nepřátel. Celkový pohyb  hráče je (při povolení ALWAYS RUN) velmi rychlý. Proto je třeba zapojit trochu reflexy a postřeh. Ať už se rozhodnete porcovat nepřátele motorovou pilou nebo je zasypete hromadou olova z kulometu, všechno zabíjení se odehrává ve velké rychlosti! ...jednoduše proto, že na vyšší obtížnosti se zastavíte a jste tuhý.

ALE ABYCH NĚJAK ZAČAL...

V tomto modu nezačínáte klasicky s Berettou ale s automatickou útočnou puškou. Dokonce si vývojáři vyhráli i s mířením - to je totiž obohaceno o možnost používat mířidla (u útočné pušky a brokovnice). S takovou můžete střílet i na větší vzdálenosti v daleko větší přesnosti. Brutal DOOM je navíc obohacen o nový prvek přebíjení zbraní. Útočnou pušku, brokovnici, raketomet a plasma gun budete muset občas naládovat krmivem. To je důvod k větší taktice - musíte se víc krýt. Dále hra nabízí možnost DUAL WIELD. Útočnou pušku nebo plasma gun můžete používat obouručně - v každé ruce jedna zbraň. Ovládání je pak vychytáno na levé / pravé myšítko - levá / pravá zbraň. Logicky se však použitím dvou zbraní najednou snižuje přesnost střelby - dual wield se hodí na větší skupiny nepřátel nebo v případě dvou plasma gunů, výborné řešení BOSSů.

Skvělou vychytávkou hry jsou GRANÁTY! Jste v obležení velkého množství monster? Schovejte se za roh a mrskněte tam granát... odměnou za to bude spousta končetin, vnitřností a hlavně hektolitru krve, které se zpoza rohu vyvalí. Granáty jsou v Brutal DOOMu velmi příjemnou novinkou, i když jejich efekt je přímo přehnaný! Velmi snadno se tedy stane (a mě se to stalo nejednou), že se nestihnete schovat a granát vás rozmete po okolí... Jejich využití je však při vyšších stupních obtížnosti takřka nezbytné. Ale co si budem nalhávat... granáty jsou prostě granáty a i když jsou v Brutal DOOMu extrémně nebezpečné, jejich použití je docela sranda – hodíte granát za roh a ta halda co se vyvalí zpět je k popukání.

Odbyt nezůstal ani boj zblízka! Když vám dojde střelivo, nebo chcete jen tak zasadařit, potěší vás propracovanější systém boje s holýma rukama. Používáním levého / pravého myšítka totiž ovládáte levou / pravou ruku. K tomu můžete přidat i pár kopanců, které jsou ve skvělé souhře – používání pěstí a kopů můžete použít sérii útoků (pravá, levá, kop). Není nad to něco pořádně načutnout... krom toho kopanec můžete využít i v běhu, když vyskočíte. Pak už je tady trochu hardcore verze boje z blízka, když seberete černou lékárničku – berserker! V tomto posilnění můžete vybrat mod ,,Rip n Tear“ a doslova trhat nepřátele na kusy (hráč zvedne zombie nad hlavu a roztrhne ho ve dví) nebo například utrhnout zombie hlavu a hodit ji do xichtu jiné potvoře. Také je velmi zábavné, že když zabijete monstrum a to zůstane v poloze opřené o zeď, můžete této mrtvole ukopnout hlavu.

Dále stojí za zmínku novější, namakanější a brutálnější používání motorové pily. Ne vždy s ní monstrum zabijete na první říz a tak se stává, že monstrum přeříznete v pase a ta umírající část se vám plazí u nohou. V takovém případě doporučuji přiběhnout a pořádně si šlápnout – ANO, můžete mu dupnout na hlavu! Nicméně motorovka zůstává jako jedna z ultimátních zbraní hry... je s ní snadné zabít na jeden-dva řezy i Pinky Demona -  a ti mají při vyšších obtížnostech fakt výdrž.

Co mě velmi překvapilo a pobavilo je tzv. CRUELTY BONUS. Jedná se doslova o ,,Bonus za krutost“. Když kulometem rozstřílíte větší partu monster na kaši, nebo když monstrum zraníte a v jeho mukách ho dorazíte ukopnutím hlavy, dostanete bonus 5% HP. Konkrétně mě sbírání těchto bonusů nesmírně baví!

Jako dosti podstatnou vychytávku Brutal DOOMu, jsou možnosti střílet do určitých částí těl zombie nebo impů. Když mu dáte sadičku do hlavy, tak to prostě nerozdýchá... krom toho můžete nepříteli například ustřelit nohu brokovnici a sledovat jak na zbylé noze poskakuje a krvácí. Taktéž můžete Pinky Demona trochu poranit, nacož se dostane do ráže – běhá rychleji a jde přímo po vás. Dále můžete například Barona (Baron of Hell) rozpůlit v pase kulometem...

Jako vsuvku zde musím upozornit na možnost monstra VYFUCKOVAT! Ne, není to vtip... můžete monstra VYFUCKOVAT. A pořádně!

,,krev... Krev! KREV!!! ... mozky... Mozky! MOZKY!!!“

Ano! Maximální brutalita a násilnost! Takto se dá jednoduše definovat Brutal DOOM... Kromě toho, že se ve hře vzduch koncentruje krví, budete překvapeni kolika brutálními animacemi a grafickými vsuvkami vývojáři tento mod obohatili. Například při palbě ze dvou automatů nebo z kulometu můžete impy a zombie rozstřílet doslova na kaši (za to většinou dostanete výše zmíněný CRUELTY BONUS). Při zásahu raketometem nebo granátem, se nepřítel rozprskne... je to styl ,,támhle je ruka, támhle vzadu noha... a hele co to teče ze stropu! Mozeček!“. Kromě základní brutality této modifikace, je také možnost nastavení množství krve – od Brutal (základní), přes Edgy as Fuck až po Japanese Cartoon (Japonská karikatura)... nebo můžete zůstat u Realistic. Vše si můžete nastavit dle libosti. Kromě nastavení existuje spousta vsuvek (Addonů), které mohou také upravovat grafiku – já mám addon na větší cákance krve.doom-screen.jpg

Zcela výborně si vývojáři pohráli také s nastavením obtížností. Těch je v Brutal DOOMu celkem 8. Můžete si tedy vybrat z většího rozsahu, který starý standardní DOOM nenabízel. Kromě toho jsou ve vyšší obtížnosti modifikovaní nepřátelé. Můžete tedy hrát jen pro srandu v diffu POWER-FANTASY a nebo můžete zkusit hru projet v největším pekle – BLACK METAL – kdy monstra dostávají bonus k rychlosti a způsobují hráči o 50% víc zranění. Já osobně nejraději hraji na BLACK METAL... tato obtížnost vás přinutí se hýbat, mířit a rozhodně vás nenechá vklidu sedět obrovský počet nepřátel. VELKOU NEVÝHODOU ZŮSTÁVÁ, ŽE MONSTRA JSOU VŽDY NA STEJNÉM MÍSTĚ... tzn. Hru se můžete naučit projet podle paměti a naučených ,,kroků“ (například víte, kde použít granát a nebo pálíte rovnou z otočky, protože víte, že tam nepřítel stojí). Ale i tak vám garantuji, že s obtížností BLACK METAL hru neprojedete bez jediného úmrtí – na druhou stranu to otestuje vaše postřehové schopnosti.

Ve hře můžete narazit na spoutaného vojáka - BOT. Když k takovému přiběhnete a stisknete akční klávesu (většinou klávesa E), zachráníte ho a on pak bojuje po vašem boku. Při vyšších obtžnostech se pomoc hodí... Takový voják je pak náhodně vybaven buď útočnou puškou, kulometem nebo plasma gunem. Můžete mu akční klávesou dát rozkaz zůstat na místě nebo vás následovat. Když už ale máte nějakého BOTa po svém boku, dejte si pozor na vybuchující barely (granáty ho nezraní, ale výbuch barelu ano). Nikdy nevíte kdy se pomoc může hodit...

NapříkladDOOM 2, level 7. Level začíná otevřením velkého nádvoří, které je zaplněno Mancuby (Mancubus). V každém rohu nádvoří je jeden spoutaný BOT a je rozhodující rychlost, s jakou BOTy osvobodíte. Nemáte totiž moc času... Mancubové je vezmou okamžitě útokem a pokud je nezachráníte, zbyde po nich jen popel. Důvod proč tyto BOTy osvobodit je i ten, že když BOTi zemřou, všichni Mancubové se okamžitě zaměří na vás... A když už se vám podaří Mancuby zlikvidovat, přijde druhá sada... ARACHNOTRONi. Při obtížnosti BLACK METAL se na vás vyvalí tři ARACHNOTRONi z každé strany. Takže se BOTi hodí nejen na odlákání pozornosti monster, ale také jako palebná síla proti těmto zvěrstvům...

MALÝ TIP DO HRY Na levelu 7 v DOOM 2 se velmi hodí DUAL WIELD s plasma guny (takže hledejte secrety ať máte na tento zákeřný level dostatečnou výbavu).

Já osobně jsem mapu 7 (DOOM 2) projel asi na 10. pokus.

Do modifikace Brutal DOOM vznikl a stále vzniká velký počet addonů a modů. Například addony navyšující obsah krve (já mám addon na větší cákance krve po stěnách a po zemi), addony s novými zbraněmi nebo nové (reálnější) zvuky zbraní, mody a mapy a nejrůznější doplňky. Nadšence tvrdší hudby určitě potěší i možnost zavést si do hry metalový soundtrack, který je nahrán na živých nástrojích (nejedná se o syntetickou hudbu). Pokud máte zájem o úpravy a zpestření hry, Addony naleznete ke stažení zdarma na TOMTO odkazu – dávám jej sem podruhé.

Hra Brutal DOOM není náročná. Rozjel jsem ji na starém PC (256Mb RAM, Intel Pentium 3, Ati-Radeon 9550). Hra se sekala jen když jsem odpálil větší množství barelů nebo naházel víc granátů – a grafiku jsem měl nastavenou na vysoké rozlišení a hodně krve. Nemusíte se tedy bát (při obvyklé výbavě počítačů dnešních gamerů), že by byly problémy s nedostatkem výkonu vašeho stroječku.

Podstatné je stáhnout si GzDoom – program pro spouštění DOOMa s úpravami – a nastavit si spouštěcí ikonu se všemi, vámi chtěnými addony. Nastavení spouštěcí ikony je jednoduché. Nahrajte si všechny addony do složky s programem GzDOOM. Klikněte pravým myšidlem a dejte ,,NOVÝ – Zástupce“, pak naveďte zástupce na spouštěcí ikonu gzdoom.exe. !!!ALE POZOR!!! Nepotvrzujte nastavení spouštěcí ikony! Teď totiž příjde to nejdůležitější, vypsat do spouštěcí cesty všechny addony, které chcete do hry nahrát. Musíte do spouštěcí cesty vypsat všechny názvy addonů, včetně jejich koncovky!

PŘÍKLAD SPOUŠTĚCÍ CESTY

"D:\Anty\BRUTAL DOOM\gzdoom.exe" NiceWallBlood.pk3 DoomMetalVol4.wad brutalv20.pk3

Takto nastavenou cestu k programu a všem addonům uložte a spusťte hru. POZOR! Při prvním spuštění si budete muset nastavit komplet celé ovládání. Od používání myši, přes klávesy a Player Settings.